Den här veckan träffar vi Sverker och Gebe för att prata om matematikens betydelse i skolan!

Generellt sett så sätts matematiken på en piedestal i skolvärlden, och pratas om som ett av de viktigare ämnen som vi lär ut. I det här avsnittet pratar vi om vad som funkar bra i undervisningen, och vad som funkar mindre bra. Vi berör också inlärningsteorier kring matematik som Sverker har visat på i många fall är efterhandskonstruktioner för att rättfärdiga att vi har så mycket matematik som vi har i skolan.

Det är ett samtal med högt i tak, även om det i många fall blir lite dystert när vi ser på hur verkligheten ser ut i dagens skolor.

Du hittar oss som gör den här podcasten på:  

Tankesmedjan Tillit: https://www.tankesmedjantillit.se/

Jens Peter: https://www.facebook.com/jensito

Rebecka: https://www.facebook.com/rebeckakoritz/

Anna: https://www.facebook.com/AnnaDestonia... 

Helena: https://www.facebook.com/HelenaRothCh... 

Caspian: https://www.facebook.com/caspian.almerud

Länkar till saker som omnämns i det här avsnittet:

Sverkers texter:

https://pedagogiskamagasinet.se/tag/sverker-lundin/

Studien som nämns i avsnittet: 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/freedom-learn/201003/when-less-is-more-the-case-teaching-less-math-in-school 

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Tankesmedjan Tillit. Innehållet i podden är skapat av Tankesmedjan Tillit och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.