Under snart ett decennium har Naturkompaniets gjort succé i november – helt utan rea. Istället för Black Friday har de lanserat en motrörelse där fokus är att öka livslängden på de produkter man redan köpt och inspirera till ett mer långsiktigt shoppande. Den egna högtiden blev en fullträff och den 29 november väntas kunder återigen vallfärda till Naturkompaniets butiker för att reparera sina friluftsfavoriter. Idag har vi bjudit in ett av bolagen som avstår Black Friday, gäst är Sofie Saberski, CMO på Naturkompaniet. Vi pratar strategin bakom Green Friday, har ställningstagandet påverkat affärer och varumärke? Och vad säger konsumenterna?
Vi diskuterar också hur det inte bara är köpfesten i november som Naturkompaniet väljer bort – de har inte haft rea eller rabatterbjudanden på flera år. Hur ser ett försäljningsår utan erbjudanden och rabatter ut och vad gör de istället? Sofie delar med sig av konkreta exempel på hur Naturkompaniet jobbar när det kommer till att skapa engagemang och försäljning över hela året utan prissänkningar. Dessutom pratar vi om att Naturkompaniet varje år tar hela personalen på en friluftsresa med tält och spritkök och att en bra bolagskultur kan stärka alltifrån varumärke till kundupplevelse.
Ett annorlunda Black Friday avsnitt – häng med och låt dig inspireras!
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Svea Bank & Prisjakt. Innehållet i podden är skapat av Svea Bank & Prisjakt och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.