En tiondel av Sveriges alla företag

finns inom de kulturella och kreativa branscherna. Det är 130 000 företag som

exempelvis arbetar med arkitektur, design, film, konst, mode, musik, scenkonst,

spel och media. Det här är företag som har kulturskapande eller kreativa

processer som sin affärsidé och de kulturella och kreativa näringarna växer i

hela Sverige. Men vilken betydelse har kulturella och kreativa näringar för Sveriges ekonomi och hur kan kreativa processer användas för att utveckla andra områden?

Medverkande: Hanna Borgblad,

forskare i företagsekonomi, Erik Gustafsson, forskare i innovation och entreprenörskap

och Elena Raviola, innehavare av Torsten och Wanja Söderbergs professur i

design management.

Samtalsledare: Maria Norrström, kommunikationsansvarig på

Handelshögskolan.

Här hittar du textad version av podden.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Göteborgs universitet. Innehållet i podden är skapat av Göteborgs universitet och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.