Många väntar på en räntesänkning men som väntat valde
Riksbanken att lämna styrräntan oförändrad vid sitt besked den 27 mars. Varför
gjorde man så och vem tjänar på den oförändrade styrräntan? När kan vi förvänta
oss en vändning och vad har de här åren med stigande räntor och hög inflation
betytt för Sverige, för svenska företag och för oss konsumenter? Detta
diskuteras i det här avsnitten av Staten & kapitalet som spelades in samma
dag som räntebeskedet kom.
Medverkande: Ola Olsson, professor i nationalekonomi och
Svante Prado, docent i ekonomisk historia. Programledare: Maria Norrström.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör
Göteborgs universitet. Innehållet i podden är skapat av Göteborgs universitet och inte av,
eller tillsammans med, Poddtoppen.