Medverkande: Therese Björnstam från Barn- och elevhälsopodden, Caisa Skoglund från podden Utveckling och pedagogik samt fil. dr och leg. psykolog Petri Partanen.

I avsnittet träffar vi forskaren Petri Partanen för att prata om metakognition och självreglering. Petri är Fil. dr. i psykologi, leg. psykolog och specialist i pedagogisk psykologi. Vi samtalar om att tänka om sitt eget tänkande och lärande utifrån perspektiven lärande och hälsa. Petri berättar om metakognitiva kunskaper så som strategier i lärande, hur fungerar vi i lärande och hur går vi tillväga. Han pratar också om självreglering, hur vi klarar av att planera och monitorera i vår vardag. Samtalet berör också hur lärare och skola kan stötta elever att utvecklas för att fler ska lyckas i skolan.

Lästips:

Pedagog Norrköping (2023) Metakognition och självreglering.

Partanen, P. (2019) Att utveckla förmågor på vetenskaplig grund i skolan

Skolutvecklarna Sverige (2024) Metakognition och självreglering.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Barnochelevhalsopodden. Innehållet i podden är skapat av Barnochelevhalsopodden och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.

Barn- och elevhälsopodden

Metakognitivt lärande och självreglering

00:00