Medverkande: Leg, logoped Ann-Sofie Björkman Taleman, enhetschef  Logopedimottagningen i Linköping, US och intervjuare leg. psykolog Sofia Månsson centrala barn- och elevhälsan Norrköping

Hur ser en förväntad språkutveckling ut? Hur ska man veta när man ska reagera, med tanke på att det är naturligt att barn utvecklas i olika takt? Det och lite till pratar leg. logoped Ann-Sofie Björkman Taleman om i detta avsnitt av Barn- och elevhälsopodden.

 

Tips:

Beskrivning av studie som visar att mängden prat i ett barns uppväxtmiljö har större samband med egen språkproduktion än faktorer som socioekonomisk status, kön och flerspråkighet.

https://www.forskning.se/2024/01/22/barns-sprakutveckling-gynnas-av-mycket-prat/

Podcast om studien: https://www.pnas.org/post/podcast/adult-talk-and-childrens-speech

 

Lärpocket ”Förstå och arbeta med språkstörning” Av Anna Eva Hallin.

https://www.nok.se/titlar/laromedel-b1/forsta-och-arbeta-med-sprakstorning/187d6e29-fe99-4f35-a641-da50beba0965

 

Bild på språkpyramid:

https://images.app.goo.gl/uq5V8uAvcbWNRDYK8

Här finns samma bild i bättre upplösning, men i ett bildspel på 1177:

https://www.1177.se/api/hjv/unit/SE2321000222-0257300/offers/8/files/1/Del%202.pdf

 

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Barnochelevhalsopodden. Innehållet i podden är skapat av Barnochelevhalsopodden och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.