Om att generera kvalificerade leads – med hjälp av värdefullt innehåll. Tiden då man köpte adresser och gjorde massutskick är förbi. Om inte annat så sätter GDPR kniven i Outbound Marketing. Idag är det Inbound Marketing som gäller. Inbound Marketing handlar om att skapa dragningskraft till ditt företags webbsida och blogg. Det börjar med att du definierar era Buyer Personas, det vill säga företagets målgrupp på roll- och funktionsnivå. Arbetet görs på en förhållandevis detaljerad nivå där du beskriver allt ifrån dessa personers personlighet, levnadssätt, utmaningar och preferenser. Sen fortsätter arbetet med design av kundresan (Awereness, Consideration och Decision) – en för varje Buyer Persona. Därefter är det "bara" att sätta upp Lead Scoring-modell och Content-strategi. Och glöm inte sökordsoptimera och befästa hög rakning för önskvärda ord och fraser. Det är ett riktigt hantverk, med andra ord. Men allt är mödan värd för nu börjar leads komma in – och en del av dem växer till sig och blir Sales Qualified. Det har blivit dags att väcka säljavdelningen. Gäst: Sam Hirbod, Channel Consultant, på HubSpot. (Inspelning: Malmö, 18 april 2018)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Magnus Särnevång med gäster. Innehållet i podden är skapat av Magnus Särnevång med gäster och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.