Om biståndsarbete, digitalisering och nya sätt att ge. Biståndsorganisationen Diakonia startades 1966 i samband med en kampanj för att göra en hjälpinsats i Indien, på grund av extrem torka. Idag är man fler än 350 anställda och finns på 23 platser runt om i världen. Specialiteten är att hjälpa på plats – ett arbete som bedrivs via lokala organisationer. En givare vill veta vad bidraget används till och vilket konkret resultat som uppnås – med möjlighet att följa projektet löpande. Här spelar digitala kanaler en viktig roll. Många givare är lojala och gör månatliga inbetalningar, men trenden är tydlig att yngre personer måste bli övertygade och vunna varje gång de ska ge. Och givandet måste vara roligt och lustfyllt. Ett CRM-baserat insamlingssystem är nu på plats, för att hantera givare och följa deras gåvor. En digital kundresa, Marketing Automation och Office 365 står på tur. Och snart är Diakonia i himmeln… förlåt, i molnet. Gäster: Helena Lind (insamlings- och kommunikationschef) och Annika Magnusson (insamlingsansvarig) på Diakonia. (Inspelning: Malmö, 14 november 2017)

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Magnus Särnevång med gäster. Innehållet i podden är skapat av Magnus Särnevång med gäster och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.