Klassisk musik har mängder av mönster som kan vara dolda för många av oss men som andra kan berätta om. Retoriska figurer till exempel. Om sådana berättar radiosymfonikernas chefdirigent Daniel Harding i det här "Interplay i P1"-programmet från den 10 januari respektive den 1 maj 2015 

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

- Vi använder retorik varje dag, säger Daniel Harding och konsten att övertyga behöver inte vara verbal som att försöka få komma in i på en filmvisning fast du är fem minuter sen. Den kan också vara ordlös som på teatern med gester av olika slag. På samma sätt finns det retorik inom musiken.

Ännu in på sent 1700-tal var den centrala idén att musiken skulle gestalta det som en text berättade. Harding exemplifierar med Fiordiligis aria "Come scoglio" ur Mozarts opera "Cosi van tutte" och med Mozarts 41 symfoni i C-dur, även kallad "Jupitersymfonin". Fiordiligi sjungs av sopranen Miah Persson och "Jupitersymfonin" framförs av Sveriges Radios symfoniorkester under Hardings ledning.

Det här var det första i en serie med åtta program under januari-februari i P1 som handlade om rum där musiken möter annan konst och vetenskapen. Det var en radioserie i samma anda som den som äger rum på SR:s konserthus Berwaldhallen under säsongen 2014/2015, kallad "Interplay", som Harding har tagit initiativ till.

Producent Berit Nygren.

Av upphovsrättsliga skäl är musiken i det nedladdningsbara avsnittet kraftigt förkortad.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Sveriges Radio. Innehållet i podden är skapat av Sveriges Radio och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.