I detta specialavsnitt av CLOO-podden har vi låtit en AI, Googles NotebookLM, generera ett helt poddavsnitt! Vi gav de tre akademiska artiklar om förstelärarreformen och den skapade på några minuter detta väldigt lyssningsbara avsnitt. Det vill säga, detta avsnitt är intressant inte bara för er som är intresserade av lärarkåren, skolans organisering eller offentlig sektor i största allmänhet, utan även för er som är intresserade av att höra vad AI kan göra med forskning och för forskningskommunikation. Detta avsnitt är både på svenska och engelska.

 

Artiklar i podden:

 

Alvehus, J., Eklund, S., & Kastberg, G. (2019). Inhabiting institutions: Shaping the first teacher role in Swedish schools. Journal of Professions and Organization, 6(1), 33-48. 

 

Alvehus, J., Eklund, S., & Kastberg, G. (2021). To strengthen or to shatter? On the effects of stratification on professions as systems. Public Administration, 99(2), 371–386.

 

Alvehus, J., Eklund, S., & Kastberg, G. (2019). Organizing Professionalism – New Elites, Stratification and Division of Labor. Public Organization Review, 20(1), 163-177.

 

For the English-speaking listener, the English part of the pod starts at 3’40”. The content regards the Swedish first teacher reform, is AI-generated by Google’s NotebookLM, and is based on the three academic papers above.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Centrum för ledning i offentliga organisationer. Innehållet i podden är skapat av Centrum för ledning i offentliga organisationer och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.