Uni Sallnäs, biträdande professor och forskare Linköpings universitet, har fått pengar från Handelsrådet för att undersöka vad förväntningarna på allt snabbare e-handelsleveranser gör med hållbarheten.
– Den allmänna uppfattningen är att snabbt är dåligt, därför att man exempelvis inte hinner få upp fyllnadsgraderna i lastbilarna. Men samtidigt har vi sett att det kanske inte är riktigt så enkelt, säger Uni Sallnäs.
Nu vill hon och hennes forskargrupp, bland annat genom att låta konsumenter föra köpdagbok, testa nyanserna kring förhållandet snabbhet och e-handelsleverans.
Kommen så här långt, ungefär halvtid i projektet, är några mönster tydliga. Ett är att konsumenten helst väljer det leveransalternativ som listas högst upp i köpsituationen.
Ett annat är att konsumenterna långt ifrån är någon enhetlig grupp.
– Det blir så tydligt att det handlar om individer, något som kanske inte alltid fångas upp i de stora enkäterna. Vissa gillar att planera och tänka igenom, andra är spontana och impulsköper. Vissa avskyr hemleveranser, vissa gillar inte ombud och älskar boxar, andra tvärtom, säger Uni Sallnäs och skisserar framtida möjligheter för e-handlare att med hjälp av AI skräddarsy leveransalternativ i checkouten.
– Sedan kan man ju som konsument också tänka på att man har ett ansvar, vara medveten om att att vad man gör har miljömässiga effekter. Det är lätt att bli indragen i en allmän hets, konstaterar Uni Sallnäs.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Handelsrådet. Innehållet i podden är skapat av Handelsrådet och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.