– Man ska inte hålla på att utveckla nya koncept om man inte är beredd att också utveckla utvärderingen. Om man ändå bara utvärderar utifrån sälj, är det bortkastade pengar.
Det säger Ulf Johansson, professor på Ekonomihögskolan, företagsekonomiska institutionen och även föreståndare på Centrum för handelsforskning, Lunds universitet.
Han är högaktuell hos Handelsrådet med sitt forskningsprojekt Att framtidssäkra den fysiska butiken via nya butiksformat – hur utvärdera nya butiksformat?
Nya koncept är en viktig av utvecklingen av den fysiska handeln, både i ljuset av digitalisering och nya konsumentbehov. Men hur kan dessa nya format motivera sin existens om inte också sättet att utvärdera dem förändras? Det traditionella, som har försäljning som bas, behöver kompletteras.
I podden konstaterar Ulf Johansson att om nyutvecklade fysiska format enbart mäts på traditionella vis med försäljning i fokus, så kommer de inte ha så stora chanser att överleva, trots att syftet var att erbjuda kunden något nytt som ligger tiden.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Handelsrådet. Innehållet i podden är skapat av Handelsrådet och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.