Vad är formativ bedömning, och hur kan det användas i skolan? I detta avsnitt försöker vi förklara vad begreppet innebär, och diskuterar hur formativ bedömning kan användas i praktiken.
De som var med idag är:
Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel.
Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande.
Kalle Palm, gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare.
Tekniker och producent var Trond A. Tjøstheim.
Varje avsnitt är granskat av Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds och Linköpings universitet.
Tillsammans bidrar vi med vetenskapliga referenser till varje avsnitt, för den som vill veta mer.
Referenser
Wiliam, D., & Leahy, S. (2015). Handbok i formativ bedömning: strategier och praktiska tekniker. Natur & Kultur.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör
Mycket hjärna. Innehållet i podden är skapat av Mycket hjärna och inte av,
eller tillsammans med, Poddtoppen.