I en tid där psykisk ohälsa ökar och många unga växer upp med mer digital än

mänsklig kontakt, arbetar Mary Juusela för att stärka människors sociala

färdigheter. I senaste avsnittet av Kommunikationspodden berättar grundaren av

Lika Olika om sin unika metod och vision för ett mer empatiskt samhälle.


Mary Juusela minns tydligt känslan av utanförskap från sin egen uppväxt. Erfarenheter av

mobbning och social exkludering formade henne tidigt – men istället för att låta det definiera

hennes framtid, blev det drivkraften bakom företaget Lika Olika.


– Min egen historia gav mig en djup förståelse för hur avgörande social tillhörighet är för vårt

välmående, berättar Jusela i podcasten. Varje människa har en enorm påverkan på andra, men

alltför få är medvetna om detta.


Det som gör Juuselas metod unik är den praktiska erfarenhet som ligger till grund. Under tio år

bodde hon med 700 olika familjer, en erfarenhet som gav henne en exceptionell inblick i olika

sociala dynamiker och mänskliga beteendemönster.


– Vi ser tydliga konsekvenser i form av ökande psykisk ohälsa, bristande empatisk förmåga och

försämrad social kompetens, säger Jusela. Många vet inte längre hur man hanterar konflikter,

läser av sociala signaler eller visar omsorg på ett genuint sätt.


Hon säger att vikten av äkthet i kommunikationen har ökat.


– Den största kommunikativa utmaningen idag är att våga vara sig själv, både i verkliga möten

och på sociala medier. Perfektionism och rädsla för att visa sårbarhet skapar barriärer mellan

människor, förklarar hon.


Jusela menar att ärlighet skapar förtroende, något som är avgörande i hennes arbete med att få

människor att reflektera över sina egna beteenden.


– Folk känner om du är äkta eller spelar en roll. Att våga vara transparent och dela även mina

egna tillkortakommanden gör att andra känner sig trygga att öppna upp, säger hon.


Hela samtalet med Mary Juusela finns att lyssna på i det senaste avsnittet av

Kommunikationspodden.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör AB Storstad Medieproduktion. Innehållet i podden är skapat av AB Storstad Medieproduktion och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.

Kommunikationspodden

"Mitt liv med 700 familjer lärde mig hur vi påverkar varandra"

00:00