Betty Pettersson (bilden), Hedda Andersson och Hildegard Björk var tre unga kvinnor med stora ambitioner.
Problemet var att de var födda i mitten av 1800-talet.
Betty, Hedda och Hildegard blev de första kvinnor som tog studentexamen eller mogenhetsexamen som det hette på den tiden.
Deras universitetsstudier blev en kamp mot skolornas regler – och de manliga studenterna. De vägrade att kalla sig ”studentskor”. Lyssna så får du veta varför.
Intervju med Elsa Trolle Önnerfors, docent i rättshistoria, om samhällets syn på kvinnor och utbildning.
Med författaren Karin Alfredsson och kulturjournalisten Agneta Stefansson Gejrot
Bild: Betty Pettersson var den första kvinnan som tog studentexamen i Sverige
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör
Agneta Stefansson och Karin Alfredsson. Innehållet i podden är skapat av Agneta Stefansson och Karin Alfredsson och inte av,
eller tillsammans med, Poddtoppen.