I mitten av januari lämnade två månlandare jorden ombord en Falcon 9-raket. Båda månlandarna är nu på väg mot månen, och snart är det dags för den första att försöka landa.
Först ut är Blue Ghost från amerikanska Firefly Aerospace, planen just nu är en landning 2 mars. Några månader senare, ska Resilience från japanska Ispace försöka sig på samma sak.
Kommunikationen mellan den amerikanska landaren och jorden sköts av det svenska statligt ägda bolaget SSC. För att ta reda på varför Sverige deltar i den här sortens månuppdrag pratar Intergalaktiskt med Greg Johnson, kundansvarig på SSC:s USA-kontor.
Bill Burrau och Viktor Krylmark pratar även med Miriam Bergvall och Katarina Öquist från gruvtekniksbolaget Epiroc. De berättar mer om den grävskopa som är placerad på den lilla månbilen som tas till månen av den japanska månlandaren.
Ombord månbilen sitter även ett konstverk av en svensk konstnär. Vad ska egentligen en röd liten stuga på månen att göra? Och varför är de sista åtta centimeterna av resan så viktiga?
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör
Ny Teknik. Innehållet i podden är skapat av Ny Teknik och inte av,
eller tillsammans med, Poddtoppen.