I vårt trettonde poddavsnitt dyker vi in i matematikklassrummet tillsammans med den flerfaldigt prisbelönta högstadieläraren Cecilia Christiansen. Under samtalet beskriver Cecilia på ett öppet, avskalat och samtidigt mycket engagerat sätt hur hennes tankar om undervisning för särskilt matematikbegåvade elever har formats genom åren som lärare. Hennes passion för såväl undervisning som ämnet matematik går inte att ta miste på, när hon generöst delar med sig av de metoder och upplägg hon arbetar med liksom det väl utvalda och strukturerade innehållet. I podden diskuteras bland annat blockmodellen, rädda ekvationerna, grafernas abcd, desmos och matematisk problemlösning. Vidare lyfts ett alternativt sätt att gruppera matematikelever - hastighetsgruppering - som i högre grad möjliggör individualiserad undervisning för särskilt begåvade elever. Cecilia betonar flera gånger det absolut viktigaste av allt i undervisningen - att tro på elevens potential! Detta är ett fantastiskt avsnitt för alla lärare - noviser såväl som experter. Avsnittet sida hittar du
här.