Efter en resa till Paris kan George Gershwin inte släppa staden och skriver verket An american in Paris. Hör allt från tutande taxibilar till bluesig hemlängtan efter några glas vin.
Inspelningen vi lyssnar på är med Leonard Bernstein & New York Philharmonic. Dessutom hör vi den kritiska utgåvan, inspelad av Louis Langrée & Cincinnati Symphony Orchestra.
Programledare: Lollo Collmar och Johan Korssell Producent: Jonna Spiik Kontakta oss på masterverken@sverigesradio.se
Klicka på hjärtat och följ oss i Sveriges Radios app så får du notiser när det kommer nya avsnitt.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör
Sveriges Radio. Innehållet i podden är skapat av Sveriges Radio och inte av,
eller tillsammans med, Poddtoppen.