Medverkande: Hanna Martinsson, barnrättsombud, Utbildningskontoret och Therese Björnstam, leg. psykolog Centrala barn- och elevhälsan (intervjuare)


Hur definieras kränkande behandling, diskriminering och trakasserier i lagens mening, när ska en kränkningsanmälan göras och varför är det viktigt att kränkningsanmälningar görs?

I det här avsnittet tar vi oss an och tittar närmre på det åtgärdande arbetet vid kränkande behandling, diskriminering och trakasserier i förskola och skola. Att få stopp på upprepade kränkningar kan vara komplext, svårt och ta tid. För att lyckas med det behöver vi utgå ifrån hela barnets situation i förskolan eller skolan och arbeta systematiskt med att kartlägga, analysera och arbeta med åtgärder på individ, grupp och organisatorisk nivå. I avsnittet pratar vi också om de samtal vi för med barn kring kränkningar, diskriminering och trakasserier och hur vi kan genomföra dessa samtal på ett konstruktivt och respektfullt sätt för att utreda och följa upp händelser.


Lyssna gärna på poddavsnittet om Silverdansens arbete med hedersrelaterat våld, kränkningar och saknade barn.


Lästips

Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling (2022) Skolverket

Vilse i skolan - Hur vi kan hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt (2016) Ross W Greene

Hitta rätt : en lösningsfokuserad samarbetsmetod för skolan (2017) Ross W Greene

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Barnochelevhalsopodden. Innehållet i podden är skapat av Barnochelevhalsopodden och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.

Senast besökta

Barn- och elevhälsopodden

Arbeta med kränkande behandling, diskriminering och trakasserier del 2 - Anmäla, utreda och åtgärda

00:00