Det finns ett före och ett efter 2022 i skolvärlden, ett före och ett efter ChatGPT och andra AI-drivna språkmodeller. I Fakultet får vi höra forskare, lärare och elever om AI som skräckscenario – eller bara som ett nytt verktyg att förhålla sig till. Om att kontrollera – utan att misstänkliggöra.
”Jag vet inte om jag skulle misstänkliggöras om jag använde diskmaskin istället för att diska för hand. Nu när jag har en diskmaskin. Men vi flyttar ju hela tiden gränser och nu har vi ju definitivt kommit in i en tid där positioner måste förflyttas för att någonting nytt har kommit in och då måste också tankesystemen liksom följa med ..."
Hör Helen Winzell, prisad forskare, språkdidaktiker och lärarutbildare vid Linköpings universitet. Vi besöker även svensklärare och elever på Praktiska gymnasiet i Linköping som berättar om sin vardag med AI som verktyg – och orosmoln.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Linköpings universitet. Innehållet i podden är skapat av Linköpings universitet och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.