De flesta av oss har en relation till statligt ägda Apoteket, Sveriges ledande apoteksaktör. Som vd och koncernchef har Rasmus Nerman navigerat bolaget genom komplexa förändringar. Rasmus tar tydlig ställning i frågor om inkludering och jämställdhet, och säger att den som vill skapa ett jämställt företag kan behöva vara ett ”pain in the ass”. Han är engagerad i SAO-jobben, ett initiativ riktat till åttondeklassare för att motverka utanförskap bland unga. I det initiativet är Apoteket ett av de drivande företagen.


  • Vilket råd ger Rasmus till en vd som vill öka jämställdhet och mångfald i sin ledningsgrupp?
  • Hur förvaltar Apoteket det starka förtroende som finns till varumärket?
  • Vilken roll har Apoteket i beredskapen inför framtida kriser eller krig?
  • Vilken är Rasmus största utmaning just nu?


Programledare är Ledarnas förbundsordförande Andreas Miller. Avsnittet spelades in 20 oktober 2025.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Ledarna. Innehållet i podden är skapat av Ledarna och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.