Åse är filosofie doktor, psykolog, psykoterapeut och leder sedan 2015 en forskargrupp som studerar metoder och verktyg för att stärka barn och ungas välbefinnande.
Forskning kring metoder för att främja psykiskt välbefinnande i skolan
Varför fokus ofta läggs på elevers svagheter snarare än styrkor
Att vi har ett överflöd av verktyg för att hitta barns svagheter, men desto färre för kartlägga styrkor
Varför vi inte får nöja oss med bara en ytlig förståelse för barns styrkor
Åses nya bok “Elevhälsa i skolan”, som utgår från forskning och innehåller praktiska lektioner
Debatten om att inför psykisk hälsa på schemat i Sverige
Vikten av att ha en röd tråd mellan de värderingar som lärs ut till eleverna och skolans kultur
Risker med att lägga för stort ansvar på den enskilda eleven
Begreppen “grit” och “growth mindset” och kritik som riktats mot dem
Hur svårt och komplext det är att göra effektstudier i skolan
Vikten av att lära eleverna styrka, glädje och medkänsla
Om du fann avsnittet intressant, dela det gärna vidare med kollegor och i sociala medier.
Klicka här för att läsa mer och få 25% “boka tidigt-rabatt” på utbildningsdagen Pedagogiskt Ledarskap - som riktar sig till personal inom skola och elevhälsa.
Hör av er om ni har någon feedback eller vill ställa frågor. Ni hittar länk till vår hemsida och sociala medier nedan.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Rova & Sjögren Psykologi AB. Innehållet i podden är skapat av Rova & Sjögren Psykologi AB och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.