I det nya avsnittet av podden Uppstickarna möter programledarna Karin Bäcklund och Johanna Snickars entreprenören & intraprenören Suzan Hourieh Lindberg, medgrundare och vd för insiktsdriven mångfaldsbyrån The Social Few och head of diversity på M by Volvo Car Mobility. De diskuterar bl a vikten av data för att bredda perspektiv, att kombinera statistik och kommunikation, samt beteendeförändringar efter en feedback-kurs. 

Suzan berättar om hur uppväxten i Rosengård i Malmö med föräldrar från andra länder och att tala många språk har bidragit till hennes karriärspår. Där hon kommer ifrån insåg hon att hon kommer behöva visa på siffror och inte koppla in känslor, så hon valde att studera matte och statistik. När hon sedan startade sin entreprenörsresa genom att grunda och driva företaget Privatläraren, som matchade understimulerade barn med rätt stöd i kommuner, gick hon på flera kommunikationsmissar. Då valde hon att sälja företaget för att börja plugga marknadsföring och kommunikation.

Suzans hjärtefråga är att olika perspektiv ska få komma till tals och att höja kunskapsnivån för mångfaldsarbete. Hennes bästa tips är att mäta perspektiv under rekryteringsprocessen i form av kön, språk och ålder inom tre kategorier: vilka attraherar vi, vilka kommer på intervju och vilka får erbjudande - och tackar ja. Då kan man se vilka som inte ansöker eller vilka man förlorar på vägen. Därtill delar hon hur man kan mäta vilka perspektiv man representerar internt. Hon berättar om hur övertygad hon var om att mångfald automatiskt ledde till framgång och innovation, och krocken när hon insåg att det krävs mer - t ex inkluderande ledarskap.  

Hon är datadriven i alla områden av sitt liv och sätter KPI'er på allt från att fira milstolpar, mäta lycka och närvaro i umgänget med sin son. Excel är hennes bästa vän för att skapa underlag och insikter för beslutsfattande, men hennes filosofi är "lågt hängande frukt" - du behöver inte sikta så högt för att märka en stor påverkan. Suzan berättar om lärdomar beteendeförändringar efter att hon gick en feedback-kurs, vikten av att välja sitt mindset, olika former av aktivism, samt hur hon kombinerar att vara både entreprenör och intraprenör. 

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Karin Bäcklund & Johanna Snickars. Innehållet i podden är skapat av Karin Bäcklund & Johanna Snickars och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.