Att skapa visibilitet och göra information tillgänglig där och när den behövs i hela försörjningskedjan är logistikens heliga graal – ett närmast ouppnåeligt idealtillstånd.

Visionen är att alla aktörer i flödet har rätt information vid rätt tidpunkt, kan följa skeenden så nära det händer som möjligt och i bästa fall förutse skeenden i hela flödet.

Om visionen ska bli verklighet krävs det bättre samverkan i supply chain, mer och bättre informationsdelning samt rätt IT-stöd och andra tekniska lösningar.

Under det här samtalet diskuteras vad som krävs och varför vissa företag kommer längre än andra.

Deltagare i samtalet är:

• Johanna Staaf, Director Innovation Lab på Ahlsell

• Per-Olof Arnäs, Universitetslektor och logistikforskare på Chalmers

• Pär Wetterlöf, Director Research & Development, Industri-Matematik

• Jörgen Olsson, Business development director, PostNord eHandel & Logistik.

Samtalet leds av Stefan Karlöf, chefredaktör för tidningen Supply Chain Effect.

Avsnittet sponsras av Industri-Matematik.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör PostNord Sverige & Supply Chain Effect. Innehållet i podden är skapat av PostNord Sverige & Supply Chain Effect och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.