Att skapa visibilitet och göra information tillgänglig där och när den behövs i hela försörjningskedjan är logistikens heliga graal – ett närmast ouppnåeligt idealtillstånd.
Visionen är att alla aktörer i flödet har rätt information vid rätt tidpunkt, kan följa skeenden så nära det händer som möjligt och i bästa fall förutse skeenden i hela flödet.
Om visionen ska bli verklighet krävs det bättre samverkan i supply chain, mer och bättre informationsdelning samt rätt IT-stöd och andra tekniska lösningar.
Under det här samtalet diskuteras vad som krävs och varför vissa företag kommer längre än andra.
Deltagare i samtalet är:
• Johanna Staaf, Director Innovation Lab på Ahlsell
• Per-Olof Arnäs, Universitetslektor och logistikforskare på Chalmers
• Pär Wetterlöf, Director Research & Development, Industri-Matematik
• Jörgen Olsson, Business development director, PostNord eHandel & Logistik.
Samtalet leds av Stefan Karlöf, chefredaktör för tidningen Supply Chain Effect.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör PostNord Sverige & Supply Chain Effect. Innehållet i podden är skapat av PostNord Sverige & Supply Chain Effect och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.