Instudering av en operaroll med gäst Cornelia Beskow
Avsnitt

Instudering av en operaroll med gäst Cornelia Beskow

Att förbereda sig för att gestalta en operakaraktär är minutiöst arbete, som kräver både taktisk och strukturerad planering. Vi får en glimt av olika beståndsdelar som formar instuderingsprocessen.

I säsongspremiären gästas Operahuset av den lyrisk-dramatiska sopranen Cornelia Beskow.

Hon gjorde stor succé som Sieglinde i Staffan Valdemar Holms uppsättning av Nibelungens Ring på Kungliga Operan för tre år sedan - en roll som hon sedan tagit med sig till andra operahus. Dessutom har hon sjungit så vitt skilda roller som Chrysothemis i Richard Strauss Elektra, Senta i Richard Wagners Den Flygande Holländaren och Sister Rose i Jake Heggies moderna opera Dead man walking.

I januari i år gjorde hon internationell debut på Wiener Staatsoper som Elsa i Richard Wagners Lohengrin.

I programmet berättar Cornelia Beskow om det minutiösa arbetet som instuderingen av en roll innebär och specifikt om hennes förberedelser inför rollen som Katerina i Lady Macbeth från Mtsensk av Dmitrij Sjostakovitj.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Sveriges Radio. Innehållet i podden är skapat av Sveriges Radio och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.