1930-talet var en intressant tidsperiod när det kommer till reklam och propaganda. Då blev reklam ett nytt modernt fenomen som förknippades med visionära förhoppningar. Det hette att reklamen skulle tjäna samhället och bygga framtiden. Men också lära människor trafikvett och den användes även för att lösa samhällsproblem som trångboddhet. I boken undersöks reklamen som påverkansform och hur den relaterade till andra former av påverkan under 1930-talet. Analysen är fokuserad på tre olika aktörer; den framväxande reklambranschen, Kooperativa förbundet och det Socialdemokratiska partiet.
Några av frågorna som diskuteras i programmet är: Vad stod propaganda respektive reklam för under 1930-talet? Hur och varför förändrades synen på reklamen just under den här tiden? Varför blev Stockholmsutställningen 1930 en påverkansfaktorer för reklamen? Och hur användes reklam av aktörer som Kooperativa förbundet och Socialdemokratiska partiet?
Bli medlem på Patreon: https://www.patreon.com/larafranlarda så får du tillgång till exklusiva avsnitt och övriga avsnitt reklamfritt. https://plus.acast.com/s/larafranlarda.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör
Fredrik Hillerborg. Innehållet i podden är skapat av Fredrik Hillerborg och inte av,
eller tillsammans med, Poddtoppen.