Allt fler städer har tecknat avtal med företag som distribuerar utomhusreklam. Företagen erbjuder bl.a. möbler för utomhusmiljö (t.ex. busshållplatser och offentliga toaletter) i utbyte mot reklamytor. Städer och kommuner slipper kostnader och ansvar för dessa, men förlorar samtidigt rätten att bestämma vilken reklam som sätts upp där. Vilket i slutändan också blir en demokratifråga, dvs. utomhusreklamens och reklamdistributionsföretagens roll i relation till det offentliga rummet.
Några av frågorna som diskuteras i programmet är: Varför är utomhusreklam en demokratifråga? Hur ser avtalen ut mellan en stad/kommun och företagen som äger utomhustavlor och andra reklamytor? Vilka bestämmer vad som ska synas på utomhustavlorna i våra städer? Men är det inte bra att kommuner/städer kan tjäna pengar på de utomhustavlorna som sätts upp?
Bli medlem på Patreon: https://www.patreon.com/larafranlarda så får du tillgång till exklusiva avsnitt och övriga avsnitt reklamfritt. https://plus.acast.com/s/larafranlarda.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör
Fredrik Hillerborg. Innehållet i podden är skapat av Fredrik Hillerborg och inte av,
eller tillsammans med, Poddtoppen.