Svenska företag köper reklam på Youtube för 100-tals miljoner kronor om året. En del av pengarna tillfaller den ryska propagandamaskinen, enligt Dagens Industris reporter Andreas Cervenka.
Hån av offren för terrordådet på Drottninggatan. Rysk propaganda. Konspirationsteorier – uppvispade med korn av sanning. Spännande, engagerande desinformation som når en hel generation unga, påverkbara människor.
Så ser det ut på Sveriges största tv-kanal, för personer 16-64 år gamla.
I senaste utgåvan av Digitalpodden Special utvecklar Dagens Industris reporter Andreas Cervenka sina tankar om Youtube och dess moderbolag Google.
”Om du låter ditt barn hänga på Youtube – gör inte det”, säger han.
Andreas Cervenka gör även sitt bästa för att ge råd till Sveriges företag, opinionsbildare, politiker och allmänhet.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Dagens industri. Innehållet i podden är skapat av Dagens industri och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.