Svenska företag köper reklam på Youtube för 100-tals miljoner kronor om året. En del av pengarna tillfaller den ryska propagandamaskinen, enligt Dagens Industris reporter Andreas Cervenka.

Hån av offren för terrordådet på Drottninggatan. Rysk propaganda. Konspirationsteorier – uppvispade med korn av sanning. Spännande, engagerande desinformation som når en hel generation unga, påverkbara människor. 

Så ser det ut på Sveriges största tv-kanal, för personer 16-64 år gamla. 

I senaste utgåvan av Digitalpodden Special utvecklar Dagens Industris reporter Andreas Cervenka sina tankar om Youtube och dess moderbolag Google. 

”Om du låter ditt barn hänga på Youtube – gör inte det”, säger han.

Andreas Cervenka gör även sitt bästa för att ge råd till Sveriges företag, opinionsbildare, politiker och allmänhet.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Dagens industri. Innehållet i podden är skapat av Dagens industri och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.