Helena Lehmus tröttnade på att behöva se, höra och prata med adrenalinstinna machosäljare som bara jagade nästa byte. Hon bestämde sig därför att starta en egen säljutbildning, för att visa och lära ut, att det finns andra mer tilltalande sätt att sälja på. Sätt som utvecklats hos henne under de anställningar hon haft. Utbildningen blev till ett bolag som heter Stockholm Sales Institute. Där utbildas säljare, företagare och icke-säljare i ett annorlunda sätt att tänka om försäljning, som tilltalar fler grupper av människor.Helena Lehmus vet vad hon talar om. Hon har en bakgrund som försäljningschef på tidningen Connoisseur och har jobbat med de lyxigaste varumärkena som finns. Det var också där hon utvecklades i lärdomen, hur skickligt affärsskapande utförs och hur kunder behandlas med respekt.Efter Connoisseur insåg hon dock att andra företag jobbar annorlunda och säljer på ett allt för machobetonat sätt. Att lyssna till ett gäng grabbar som står och skriker testo! testo! (kort för testosteron) när det handlar om försäljning, känns inte helt fräscht och företag med denna säljstil har mycket att vinna på, att ta till sig andra metoder för försäljning.Helena såg möjligheten att sprida sin kunskap – startade Stockholm Sales Institute och började utbilda inom försäljning. Med ett annorlunda sätt att se på säljsamtalet, där deltagarna får lära sig att se mötet mer som en förhandling, än en presentation.Vi pratar också om hur vi kan jobba för att få in mer kvinnor till säljbranschen. Vad kan arbetsgivare tänka på för att skapa en bra säljkultur? Vad krävs för att vi ska förändra vårt sätt att se på säljare?Vill du gå en säljutbildning på Stockholm Sales Institute?Klicka in dig och läs mer på www.stockholmsalesinstitute.se/MattiasP.S. Glöm inte att prenumerera på Säljpodden i iTunes eller på Spotify och gå gärna med i Säljpoddens grupper på Facebook, Instagram och Linkedin. D.S

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Leonardo Johansson. Innehållet i podden är skapat av Leonardo Johansson och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.