Om det effektiva språket
Avsnitt

Om det effektiva språket

Retorik i P1 frågar sig vad ett effektivt språk är och hur använder man det för att sälja sitt budskap eller sin produkt? Är retoriken annorlunda i sociala media och hur fångar man den allt mer stressade informationskonsumenten? Gäst hos Christina Claesson är Kajsa Bengtsson, affärscoach och kommunikationsansvarig på Minc, ett kommunalt bolag inriktat på nätverkande mellan olika entreprenörer i öresundsregionen. Rapparen Behrang Miri tänker till om det effektiva språket och så har vi retorikskolan med Anders Sigrell.

Retoriken är klassisk men tiderna moderna. Affärslivets retorik har tagit plats bland pläderingar, föreläsningar och högtidstal. Men tid är pengar och effektivitet har blivit norm. Tålamodet tryter med trevande eller utbroderade tal. Nya retoriska former skapas tack vare digitala media. Men hur effektivt kan språket bli? Och hur sociala är egentligen sociala media? 

Retorik tar frågorna med sig till 53:e våningen på Turning Torso i Malmö. Från konferenscentret har vi 360 graders utblick över Öresundsregionen och den framtidsarena som hela Västra Hamnen i Malmö utgör. 

Gäst hos Christina Claesson är Kajsa Bengtsson på MINC, Malmö Incubator, som är ett kommunägt företag för att främja framväxten av nya företag.

Och så rappar ordkonstnären Behrang Miri sina betraktelser över det effektiva språket.

Retoriksskolan med Anders Sigrell, professor i retorik vid Lunds Universitet, tittar idag på begreppet mottagaranalys och ger tips på hur man lär känna sin lyssnare.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Sveriges Radio. Innehållet i podden är skapat av Sveriges Radio och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.