Vi diskuterar hur du kan agera om du inte är nöjd med sin vård. Vi lyfter fram vikten av att prata direkt med vårdgivaren och att ta hjälp av patientnämnden, som är en opartisk hjälp som finns i alla regioner och är fristående från sjukvården. Patientnämnden kan hjälpa till att reda ut och förklara, och bidra till att patienter och vårdgivare förstår varandra bättre.
Vi diskuterar också hur du kan anmäla till patientnämnden och vad du kan förvänta dig av processen. Vi lyfter fram att patientnämnden inte är en utredande instans, utan snarare en medlare som hjälper till att lösa problem. Alla synpunkter är värdefulla och att det är viktigt att anmäla om man inte är nöjd med sin vård. Utgångspunkt för samtalet är denna artikel där två patientnämndsrepresentanter har intervjuats.
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Sköldkörtelförbundet. Innehållet i podden är skapat av Sköldkörtelförbundet och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.