Tala är silver och tiga är guld, låter den gamla devisen. Men var kommer lyssnandet in? Hur duktiga är vi egentligen på att lyssna, och är det så viktigt då? 

"När du som bolag blir duktigare på att lyssna, både internt och externt så tenderar produktiviteten att öka, eftersom du då blir duktigare på att matcha ditt erbjudande med dem du är till för. Egentligen är det ju väldigt enkelt, det handlar om att vi människor vill bli sedda, hörda och bekräftade. Och blir vi det kommer det ge massa positiva effekter - bättre relationer, bättre förståelse, högre engagemang, och därmed högre produktivitet."  

Häng med när vi möter den fantastiska akademiska duon; Mats Heide, professor i strategisk kommunikation och Anette Svingstedt, universitetslektor inom tjänstevetenskap. Tillsammans har de skrivit boken Strategiskt lyssnande där de lyfter fram aktuell forskning inom området och sätter ljus på vikten för organisationer att på riktigt lyssna. På sina medarbetare, sina kunder och andra intressenter.  

Tillsammans med Mats och Anette pratar vi om allt ifrån informationskyrkogårdar till hur du undviker tystnadskultur och inte minst hur du kan skapa värde genom att bli en mer lyssnande organisation. Och självklart är avsnittet fullproppat med de allra bästa tipsen för att både du och din organisation ska kunna bli stjärnor på just strategiskt lyssnande.   

Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration! 

Instagram  & LinkedIn 

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Moa Tyborn och Petra Byhmer. Innehållet i podden är skapat av Moa Tyborn och Petra Byhmer och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.