Bilder kan både fördjupa och vigda förståelsen vid läsning. I det här avsnittet pratar vi om hur bilder kan hjälpa, men även stjälpa, tolkning och läsupplevelse i lättlästa böcker. Vi pratar också med illustratören Henrik Jonsson. Hur tänker han när han illustrerar böcker för barn?

 

Källor:

Bilden, texten och läsförståelsen av Bodil Österberg

Södertörns högskola, Lärarutbildningen

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1065249/FULLTEXT01.pdf

 

Bilderböcker och elevers läsförståelse: En litteraturöversikt om bilderbokens påverkan på läsförståelsen hos lågstadieelever av Julia Bernström & Moa Hedlund

Jönköping university, Examensarbete lärarprogrammet

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1770641/FULLTEXT01.pdf

 

 

Bildens betydelse vid läsning – En studie av barns läsförståelse och läsvanor i skolår 2 av Anna Grefbäck

Karlstads universitet, Examensarbete lärarprogrammet

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:407192/FULLTEXT01.pdf

 

Bilder i elevers ögon och tankar En uppsats om elevers användande av bilder för att få en ökad läsförståelse av Frida Ekespong och Camilla Pihl

Göteborgs universitet, Examensarbete lärarprogrammet

https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/23685/gupea_2077_23685_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Hegas. Innehållet i podden är skapat av Hegas och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.