A-kursen
Avsnitt

38. Var går gränsen mellan etisk opinionsbildning och trollfabrik? (A-kursen i opinionsbildning)

Dela

Häromveckan avslöjade TV4s Kalla Fakta att Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning driver opinion med hjälp av en mängd anonyma konton på sociala medier. Men var går gränsen mellan etisk opinionsbildning och trollfabriker och hur kan oetisk opinionsbildning påverka demokratin? Det har Emma frågat Bengt Johansson som är professor i journalistik och masskommunikation vid Göteborgs universitet medan Clara har läst på om propaganda och nättroll.


Klipp och musik:

SVT Nyheter, TV4-granskning- Här är anonyma kontona som SD kontrollerar – kallas ”trollfabrik” internt

Magdalena Andersson, Regeringen försöker reducera SDs trollfabrik

Sverigedemokraterna, Jimmie Åkessons tal till nationen

P1 Vetenskapsradion historia, Rekordkungen Magnus Eriksson in från kylan

TV4 Kalla Fakta, Undercover i trollfabriken

Östen Warnerbring - Trollen Ska Trivas


Vår tenta i opinionsbildning hittar du på instagram, @akursen_podd

mail: akursenpodd@gmail.com


Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Emma Frans och Clara Wallin. Innehållet i podden är skapat av Emma Frans och Clara Wallin och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.

A-kursen

38. Var går gränsen mellan etisk opinionsbildning och trollfabrik? (A-kursen i opinionsbildning)

00:00