I det här avsnittet av Språket med Lotta och Caroline får du ta del av ett samtal med Karolina Larsson. Karolina pratar om sina pågående studier kring TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation) Hon lyfter att vi behöver reflektera kritiskt kring hur TAKK och bildstöd används i undervisningen. Vi pratar bland annat om att det inte finns forskning som visar att TAKK är språkutvecklande för flerspråkiga barn och att de didaktiska frågorna behöver vara i fokus i användandet. Vi pratar också om barn som använder engelska i förskolan när de leker, även om engelskan inte är deras modersmål.
Karolina Larsson är legitimerad logoped med lång erfarenhet av att arbeta med barns språk-, läs och skrivutveckling inom förskola och skola. Sedan 2020 är hon doktorand vid Lunds universitet där forskningen handlar om förskolans språkmiljöer och flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Karolina har skrivit boken Att få barnets språk att växa- strategier för språkutveckling i förskolan, skola och hemma. Hon har dessutom skrivit Språklig förebild i förskolan- språk och kommunikation som påverkar barns lärande. Den boken finns på alla förskolor i Norrköpings kommun och används även i utbildningen för flerspråkig personal i förskolan som bedrivs av Norrköpings kommun. Den senaste boken som hon skrivit heter Svenska som andraspråk i praktiken red Polly Björk Willén. Hon driver också en blogg Språkutveckling tillsammans med Erica Eklöf. Hon har även skrivit några barnböcker (privat foto).
Här finns ett frågebatteri som du kan använda dig av när du har tagit del av podden. Samtala gärna med dina kollegor för att vidga tankar och arbetssätt.
• Vilka tankar får du när du lyssnar på podden?
• Har du själv erfarenhet av att barn använder engelska i förskolan trots att de inte har det som modersmål? Vilka tankar väcker det som Karolina lyfter?
• Hur brukar du stötta språkigt i leken på förskolan?
• Vilka tankar väcker det Karolina lyfter kring TAKK?
• Använder ni TAKK, på vilket sätt använder ni det på förskolan?
• Används TAKK till hela barngruppen? Och hur stöttar det varje barn i deras språkutveckling? Hur vet du att det stöttar barnen?
• Vilka fördelar ser du med TAKK?
• Vilka risker kan det finnas?
• Vad tänker du kring det Karolina lyfter kring bildstöd? Hur använder ni bildstöd på er förskola?
• Vad tycker du var viktigast/mest intressant av det Karolina lyfter i podden?
• Vad behöver du/ni arbeta vidare med utifrån det du har hört i podden?