När ”kokboksreceptet” för fysiklaborationen övergavs och gymnasieeleverna fick en öppnare instruktion kände sig fler delaktiga och undervisningen förbättrades. Men det krävs mer än en ytlig betraktelse av elevernas arbete för att upptäcka hur effektiv undervisningen faktiskt är, visar studien som det här avsnittet av Lärare & Forskning handlar om.

Avsnittets gäster är lärarna och forskarna Helena Danielsson Thorell och Anders Jonsson. Helena är lärare i kemi och matematik, har doktorerat i kemi och arbetar i dag som lektor på Anna Whitlock-gymnasiet, och Anders Jonsson är lärare i kemi och biologi, han är även förstelärare på skolan.

I ett forskningsprojekt tog Helena, Anders och ett par andra lärarkollegor fasta på att elevers delaktighet och agens påverkar förutsättningarna för lärande. De valde att undersöka hur en laboration om strålning, och hur aluminiumfolie skyddar mot strålning, kan utvecklas till att bli mer inkluderande. Från instruktioner som liknade ett kokboksrecept förändrades laborationen till en betydligt öppnare instruktion där eleverna själva fick lösa det praktiska. Studien ledde till många oväntade och spännande slutsatser som du kan höra mer om i avsnittet.

I den vetenskapliga tidskriften Forskning om undervisning och lärande, Forskul, nr 13, 2014, presenteras studien i artikeln Är det man ser det som sker? Även lärarna Carina Andersson och Andreas Holst är medförfattare till artikeln.

Lärare & Forskning kommer ut den femtonde varje månad med uppehåll i juli. Inträffar den femtonde en helg eller helgdag publiceras podden närliggande vardag.
   

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Lärarstiftelsen och Sveriges Lärare. Innehållet i podden är skapat av Lärarstiftelsen och Sveriges Lärare och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.