I det tionde avsnittet lyfter vi utmaningar med och möjligheter för de särskilt begåvade elever som är twice exceptional (2E), dvs de elever som är särskilt begåvade och samtidigt har en eller flera funktionsnedsättningar. Pia beskriver inledningsvis vad 2E innebär, hur kan man upptäcka/missa att en elev med NPF (Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar)är särskilt begåvad, samt hur kan man upptäcka/missa att en särskilt begåvad elev har en NPF. Därefter går vi in på särskilda utmaningar som följer i spåren av att vara 2E.  Vi kommer in på att det i individer med 2E kan uppstå en konflikt mellan vad man kan förstå och vad man klarar av, utmaningen med de känslostormar som kan uppstå inom en 2E-individ och att möjligheten att hantera dessa kan vara mycket utmanande för individen själv. Därefter diskuterar vi hur man inom skolan kan arbeta för att stödja utvecklingen av 2E-elever. Avslutningsvis delar Pia generös med sig av sina personliga erfarenheter om hur det kan vara att leva med 2E. Avsnittets sida finner du här.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Eva Pettersson. Innehållet i podden är skapat av Eva Pettersson och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.