Sociala medier är den främsta nyhetskällan för ungdomar i dag – och för de födda på 00-talet är TikTok en allt vanligare källa. När publicisterna inte är journalister behöver de inte ta hänsyn till de medieetiska reglerna. Är det verkligen ett problem eller gör TikTok journalistiken mer demokratisk? Eller är det tvärtom ett säkerhetshot, där risken för desinformation hotar det demokratiska samhället? Kommer TikTok ta över journalistiken när publiken kräver en kick var femtonde sekund? Och bäddar traditionella medier för sin egen undergång genom att vara för långsamma för att hänga med i utvecklingen?

Kort och gott: Vad är utmaningarna, riskerna men också möjligheterna?

PK-debatt 25 mars 2024 på Social Kitchen i Schibsted-huset Stockholm.

I panelen:

  • Lina Dawood, tv- och sociala medier-journalist, Aftonbladet
  • David Lindahl, forskare, FOI
  • Olle Lidbom, medieanalytiker
  • Amilia Stapelfeldt, influencer och opinionsbildare

PK-debatt leds av Publicistklubbens ordförande Robert Aschberg.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Publicistklubben. Innehållet i podden är skapat av Publicistklubben och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.