Hit or Kiss hoppar lite i kronologin och går från enastående märkliga Peter Criss 1978 till hans då okända ersättare Anton Figs fullständiga musikaliska trumtriumf Unmasked från 1980. Vi kommer inte glömma bort de andra skivorna men Unmasked skrek efter uppmärksamhet. Älska mig, säger Unmasked från skivbacken och när skivorna börjar prata med en så måste man lyssna för annars så blir de ledsna.

Unmasked hamnar sällan högt upp på folks listor över bästa Kiss-skivorna, precis som Peter Criss, men det är märkligt att det är så. För Unmasked är fantastisk. På ytan framstår den som en lite för välpolerad popbagatell som saknar personlighet och det där amatörmässigt härliga rock och roll de första skivorna har men det finns något under ytan, inte bara en Torpedo Girl, som är stort. Utforskande. Genialiskt.

På Unmasked försöker Kiss göra något nytt. Det är sista gången i deras karriär. Vi har bländande poplåtar, det finns INGEN refräng på skivan som inte lätt hade varit den mest envetet trallvänligt ihågkombara på någon av deras tidigare skivor. Paul Stanley når sin pophöjdpunkt här. Ace spelar gitarrsolon som tillhör hans bästa. Inte bara på hans egna tre låtar men solot på What Makes the World Go Round är så briljant att det övergår allt förstånd. Hans solon låter traditionellt Kiss men också nytt. Unmasked dryper av dekadent New York-New Wave med syntar som tar bandet till helt nya nivåer. Framförallt på Genes låtar men inte bara där. Och Gene skriver för en gångs skull utan att bry sig om sin demonroll.

Mest av allt är Unmasked Anton Figs skiva. Hans trumspel håller samman allting och till skillnad från på Dynasty där hans uppgift var att låta som Peter Criss spelar Fig som Fig och ingen annan. Fig är briljant. Det svänger ordentligt. Mer än det gjort sedan Dressed to Kill men det svänger helt annorlunda än det gjorde med Criss. Det finns inte ett trumslag på Unmasked som kan ifrågasättas. Det här är perfektion.

Följ med mig och Sväva in i ett unikt ljudlandskap och dröm er bort tillsammans med oss! Häng med!

En podd om musik behöver musik och musik behöver låtskrivare. Låtskrivare behöver pengar. Var med och betala STIM-avgifter så att de får vad de ska få. Och det som blir över går till Röda korsets arbete i Ukraina.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Nils Karlsson. Innehållet i podden är skapat av Nils Karlsson och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.