Det här podcastprogrammet spelades in hos Språkservice24 lokaler i Stockholm, Södermalm i början februari. Vi har i studio Harald, Nellie och Dina. Vi fortsätter samtalet från Episod 18. Speciellt på hur civilsamhällets aktörer kan hjälpa till med modersmålsundervisning. Det finns de som vill att vill genomföra en politik som säger att man ska förringa sin kulturella identitet i ett homogent majoritetssamhälle. Eleven behöver lära sig modersmålet för att stärka sin identitet, språkkänsla, upptäcka språkstrukturer och se på språket utifrån olika perspektiv. Undervisningen är nära kopplad till samhällskunskap.
Kan man ett språk, så kan man få nya sociala kontakter, nya vänner och kan till och med f jobb på grund av sina språkkunskaper.
Vi hör även tre elever som reflekterar över modersmålets betydelse:
Karosh som går första året på gymnasiet
Dariosh går också första året på gymnasiet
Eleni årskurs 7, grekiska
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Harald Karlsen. Innehållet i podden är skapat av Harald Karlsen och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.