– Vi har större tilltro till ett beslut fattat av en människa, jämfört med en maskin. Är du flyggpassagerare känner du dig tryggare om du vet att det är en mänsklig pilot som flyger planet, jämfört med en AI modell, säger Jönköpingsforskaren Tomas Müllern och fortsätter:
– Och ju fler mänskliga egenskaper en maskin har desto mer kan vi känna att vi kan lita på den.
Lyssna på Tomas Müllern som i ett samtal med Handelsrådets Ylva Åkesson berättar om sitt aktuella forskningsprojekt, kring hur AI-verktyg kan användas för att påverka konsumenters hållbara val. Fokus ligger på produktreturer.
Han resonerar kring konsumenters villighet att dela med sig av sina privata uppgifter, där det visar sig att företaget storlek respektive inblandning av AI spelar roll. Vi får höra exempel på hur AI påverkar arbetslivet, som exempelvis jobbet som HR-specialist och marknadsförare. Tomas Müllern är forskare vid Internationella handelshögskolan i Jönköping.
Läs om hans pågående forskningsprojekt på Handelsrådets hemsida här: https://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/the-role-of-artificial-intelligence-in-consumers-sustainable-choices-a-study-of-digital-retailing/
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Handelsrådet. Innehållet i podden är skapat av Handelsrådet och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.