– Sociala robotar ska inte ersätta personal, utan vara ett komplement som utför uppgifter som annars inte hinns med – som att ge råd och tips i kön till delikatessdisken. De kan också komma till användning i obemannade butiker.

Det säger Lars Witell, professor i företagsekonomi med inriktning marknadsföring vid Linköpings universitet.

Han är aktuell hos Handelsrådet med forskningsprojektet ”Kundupplevelse i förändring”, som så småningom ska utmynna i handfasta råd till branschen.

I podden berättar han om praktiska försök ute i butik med den talande roboten, skillnaden i hur barn och vuxna bemöter den och om att män och kvinnor interagerar olika med den talade roboten.

Han diskuterar det faktum att många kunder upplever att personaltätheten och därmed andelen sociala kontakter minskat.

– Det fysiska mötet, den sociala interaktionen, är central för många människor. Det blir mindre och mindre av sådana naturliga kontaktpunkter, säger Lars Witell och fortsätter:

– Och jag tror att det är för enkelt att säga att det här behovet är åldersrelaterat. Även unga gillar social interaktion och ensamhet är en större och större utmaning för samhället. Handeln är en naturlig mötesplats och har en viktig roll att spela här.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Handelsrådet. Innehållet i podden är skapat av Handelsrådet och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.