– Butiksmedarbetarnas roll blir allt viktigare; med högre krav på att ge bra service och läsa av kunden. Det brukar vi generellt prata om i handeln. Och nu, med videomötet, kom det ytterligare till kanal där de ska kunna hjälpa kunderna.
Det säger Karina Töndevold Liljedal, docent och forskare vid Handelshögskolan i Stockholm, aktuell hos Handelsrådet med ett forskningsprojekt som rör digitala kundmöten i butik. Lyssna på henne i ett samtal med Handelsrådets Ylva Åkesson om ”fygitala” kundmöten i butik, möten där det fysiska och digitala vävs ihop till ett.
Som när en säljare – på plats i butik – hjälper en kund som sitter hemmavid och använder telefonens kamera i ett videomöte. Eller som i en livesändning över nätet där företaget i lättsamma former presenterar sina egna produkter och lösningar, med en ordinarie medarbetare som ”programvärd”, kanske med hjälp av gäster i studion.
I podden berättar också Karina Töndevold Liljedal kring Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm.
Läs mer om forskningsprojektet här. https://handelsradet.se/forskning-och-utveckling/forskningsprojekt/digitala-kundmoten-i-fysiska-butiker-kan-videomoten-och-videomaterial-oka-forsaljning-och-nojdhet/
Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Handelsrådet. Innehållet i podden är skapat av Handelsrådet och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.