I denna vers diskuteras vers surah al-Ahzab 33:41 i detalj där den Helige Profeten Muhammad ﷺ benämns som Khatam-un-Nabiyyin (profeternas insegel). Vad betyder detta begrepp?

Referenser:

Al-Ahzab 33:41

Al-Kauthar 108:4

Tafsir, al-Baidawi (d. 691)

Ad-Durr al-Manthur, as-Suyuti

Al-Musannaf, Abu Shaybah (d. 235 AH)

Al-Futuhaat

Diwan al-Mutanabbi

Kanzul Ummal

Tafsir as-Safi

Aqidat Ahlus Sunnah

Al-Itqan, as-Suyuti

Ruhul Ma’ani

Al-Fatawa al-Hadithiyya

Tafsir, ar-Razi

Fathul Bari, Ibn Hajar

Muqaddimah, ibn Khaldun

Khatm-al-Awliya

Al-Insan al-Kamil

At-Tafheemat, Shah Waliullah (d. 1762)

Musnad Ahmad bin Hanbal

Al-Djinn, 72:5-8

Ghafir, 40:35-36

Säsong 2: Dessa 10 avsnitt handlar om synen på profetskapet inom Islam. Majoriteten av muslimer anser att profetskapet upphört helt och hållet. Men är detta förenligt med den Heliga Qur’anen, Ahadither och deras egen uppfattning om Isa ibn Maryams (frid vare med honom) återkomst? Islams Ahmadiyya församling anser i enlighet med den Heliga Qur’anen och Ahadith att den kommande messias ska vara en profet, men att hans profetskap ska vara en fortsättning av den Helige Profeten Muhammads (Allahs frid och välsignelser vare med honom) profetskap och underordnad honom. Detta är den sanna innebörden av begreppet Khatam-un-Nabiyyin dvs profeternas insegel. 

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Aktiv Islam. Innehållet i podden är skapat av Aktiv Islam och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.