Next Feature Fallacy: En falsk slutsats om att nästa funktion du adderar helt plötsligt kommer få många fler att använda din produkt mycket mer.

Tyvärr visar datan gång på gång igen att majoriteten av användarna slutar använda produkten innan de ens får chansen att upptäcka den nya funktionen som byggts.

Produktteam bygger hela tiden nya funktioner – men få produktteam mäter vad det fick för effekt på slutmålet. Slutmålet borde ju vara att fler använder tjänsten oftare. Nya funktioner skeppas, men hur gick det då? Sanningen är tyvärr att de allra flesta nya features inte har någon påverkan på det slutgiltiga målet, men det upptäcks inte för om inte produktteamet mäts på det.

Produktteam som jobbar agilt mäts på hur snabbt de kan bygga saker – men bygger de rätt saker?

Nästan inga företag som Joni och Jasmin har jobbat med har koll på sin 1 Day Retention, 7 Day Retention, 30 Day Retention.

Produktteamet tänker hela tiden på "hur kan vi göra den här produkten bättre?". Då är det logiskt att tänka "vad är nästa feature?". Vi tänker att det är logiskt - men det är inte det.

Vi behöver ett KPI att mäta mot som snabbt visar om vi bygger rätt saker eller inte, snarare än story points eller burndown rate.

Om vi optimerar för att bygga många saker snabbt kommer vi inte optimera för att lära oss snabbt. Det vi mäter är det vi optimerar. Därför är det viktigt att se till att vi mäter rätt saker!

Den agila metoden är inte skapad utifrån användarens behov. Lean-metodiken är det. Man kan vara agil i Lean-metodiken.

Det behöver alltså finnas en kultur i organisationen där lärandet står över allt annat, där man tror på att om vi lär oss snabbare än våra konkurrenter kommer vi att vinna. Den kulturförändringen måste komma från ledningsgruppen i organisationen.

Exempelvis för en sociala medie-plattform skulle produktmålet kunna vara Daily Active Users (att användarna kommer tillbaka varje dag). Om en feature visar sig inte påverkar målet, ska vi då släppa ut det? Ofta resonerar många sähär: "Men vi har ju lagt tid på att bygga det, så vi borde ju behålla det." Det kallas för Sunk Cost Fallacy.

Vi människor tenderar dessutom att lägga större vikt vid idéer som vi själva kommer på. Just därför är A/B-tester bra, de hjälper oss att hålla vår kognitiva bias (kognitivt knastänk enligt Joni) i schack.

Sammanfattning

1. Lärandet ska stå över allt annat. Det är en kulturförändring som måste komma från ledningsgruppen.

2. Mät inte nya features som byggts, mät resultat mot affärsmål eller förbättra användarbeteenden.

3. Istället för att lägga nästa sprint på att bygga en ny feature, lär er mer om hur användarna använder produkten de första 7 dagarna. Det kommer du förmodligen ha större nytta av!

4. Om du inte har verktyg för att kunna göra A/B tester så kommer du få ut betydligt mer att att låta produktteamet lösa det än att bygga nästa feature.

Länk till artikeln av Andrew Chen:

https://andrewchen.co/the-next-feature-fallacy-the-fallacy-that-the-next-new-feature-will-suddenly-make-people-use-your-product/

Vill du vara med och berätta om hur ditt företag jobbar med att mäta och minska churn? Hör av dig till oss på Linkedin.

Vi som pratar heter Joni Lindgren och Jasmin Yaya. Producerat av Scilla Studio.

---

Send in a voice message: https://podcasters.spotify.com/pod/show/datadrivet/message

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Joni Lindgren & Jasmin Yaya. Innehållet i podden är skapat av Joni Lindgren & Jasmin Yaya och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.