I Detaljhandelspoddens 113e avsnitt gästas vi av Sofia Larsen, VD på Svensk Handel. Sofia beskriver hur handeln förändras i grunden med digitalisering, ny konkurrens, hårdare lagstiftning och nya kompetensbehov. Behovet av innovation och omställning har aldrig varit större, samtidigt som möjligheterna är stora för svenska handelsföretag, om förutsättningarna är de rätta.

 

Innehåll:

01:00 Svensk Handel rustar för att höja handelns röst

05:00 Stenhård internationell konkurrens, delvis på olika villkor

12:00 Den tuffare konkurrensen gör svenska handelsföretag redo för internationalisering

14:00 Dagligvaruhandelns bidrag till inflationschocken var motiverad 

17:30 Handelns utveckling fortsätter att präglas av prisfokuserade konsumenter

21:00 Beredskapsfrågan i topp sedan krigets utbrott

25:00 Färre och större företag i framtidens svenska handel

28:00 Avtalsrörelsen närmar sig och med sänkta reallöner de sista åren står parterna lång ifrån varandra

32:30 Många detaljhandelsföretag har det tufft och bara möjlighet att planera för den närmaste tiden

34:30 Inflationshyror är inte långsiktigt hållbara

40:00 Handelns förmåga att ställa om gör att det går att vara optimistisk inför branschens framtid

43:30 Nordic Retail Summit samlar handeln den 2a oktober och för samtal om AI, hållbarhet och säkerhet

 

Sofia hittar ni här:

linkedin.com/in/sofia-larsen-0b124052

www.svenskhandel.se

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Detaljhandelspodden. Innehållet i podden är skapat av Detaljhandelspodden och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.