Den första gången man driver ett företag slås man av hur svårt och jobbigt det är? Blir det enklare den andra, tredje eller fjärde gången? Och vad lär man sig egentligen med tiden? 

I avsnitt 59 av “Nästa steg”, Vad Vi Vets populära podd om företagare som vill utvecklas försöker Haider Abdo summera vad han lärt sig av att ha startat, drivit och sålt en handfull bolag. Du hör honom bland annat prata om:

- Det muskelminne man får när man startat flera bolag

- Farorna med att skapa produkter och tjänster som kan användas i många olika sammanhang

- Insikten om att företagande är ett hantverk

- Hur svårt det kan vara att stå emot olika människors vilja att skapa myter om bolaget man bygger

- Hans förhållande till sina egna tillkortakommanden

- Känslan i kroppen dagen efter man sålt ett bolag som värderats till mycket pengar

- Vikten av att inte distraheras av hur andra människor definierar framgång

- Varför han tycker det är så viktigt att förbli naiv, och hur han gjort för att slå vakt om det.

I avsnittet medverkar också David Jonson från Almi som ger tre konkreta råd baserat på vad folk som drivit flera bolag brukar nämna.

“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se 

Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Lotta Åkerman. Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.  

Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget



This is a public episode. If you’d like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit www.vadvivet.se/subscribe

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Vad Vi Vet.. Innehållet i podden är skapat av Vad Vi Vet. och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.