Det är välkänt att den som är först in på en ny marknad har en fördel när de lanserar sin produkt. Men att vara sist in på samma marknad är inte automatiskt en nackdel, menar Gunnar Jönsson. Han är vd för solcellsbolaget 1komma5 och när de lanserade fanns det redan ett dussintal aktörer som hade ungefär samma erbjudande.
Att vara sist på bollen har varit en fördel. Jönsson menar att de kunnat lära sig av de misstag som de befintliga aktörerna gjort genom att skapa en bättre kundupplevelse från start.
I avsnittet hör du Gunnar Jönsson berätta om vilken taktik de haft och vilka erfarenheter som de gjort längs vägen, däribland:
Risken med att se konkurrenter som fiender
Vilka behov som kunderna hade och som ingen tidigare sett
Risken med att titta för mycket på vad konkurrenterna gör
Hur de samarbetar med andra för att nå klimatmålen.
Vikten av att förbli fokuserad på vad man kan bäst
Hur den tydliga visionen hjälper honom i vardagen
Varför han inte varit rädd att integrera sin leverantörskedja
I avsnittet medverkar också Kalle Hardell från Almi som ger tre konkreta råd kring hur man fokusera på kundernas behov och skapar ett högre värde än konkurrenterna.
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Lotta Åkerman. Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
This is a public episode. If you’d like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit www.vadvivet.se/subscribe