Är pressmeddelanden verkligen den bästa metoden för att fånga journalisters och allmänhetens uppmärksamhet? Elçim Yılmaz, erfaren PR-rådgivare, utmanar den traditionella synen på PR och diskuterar varför många företag inte lyckas med att nå ut. Hon belyser det misstag många småföretagare begår när de utgår från ett inifrånperspektiv och förutsätter att omvärlden kommer att uppskatta deras insatser lika mycket som de själva gör.

I avsnittet delar Yılmaz med sig av konkreta råd för hur företagare kan använda media för att nå ut med sitt budskap, genom att utgå från sin egen personlighet och genom förstå sina kunders verkliga behov. Hör henne prata om bland annat detta:

- Varför det är så viktigt att utgå från sin personlighet när man ska göra PR som småföretagare

- Hur du identifierar de reportrar som kan vara intresserade av att prata med dig

- När det är effektivare med en annons på Google än en artikel i GP.

- Vad som fångar uppmärksamheten hos en journalist och vilka argument som gör att de aldrig vill skriva om dig.

- Två nyckelfaktorer som gör att du kommer att se resultat, förr eller senare.

- Varför pressmeddelanden ofta är värdelösa

- Skillnaden mellan att sälja in sig själv och att erbjuda värdefullt innehåll

- Varför så många företagare vill imponera på sin mamma

- Likheterna mellan att ragga på krogen och få kontakt med en reporter

I avsnittet medverkar också Malin Stenström från Almi som ger tre konkreta råd kring hur man fångar uppmärksamheten hos en reporter, baserat på sina egna erfarenheter av att ha arbetat som journalist.

“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se 

Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Lotta Åkerlund. Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.  

Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget

Get full access to Vad Vi Vet. at www.vadvivet.se/subscribe

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Vad Vi Vet.. Innehållet i podden är skapat av Vad Vi Vet. och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.