Avsnitt 31: Studie- och yrkesvägledningens roll i nya skolreformer

Skolan står på tröskeln för nya reformer: både Gy25 med ämnesbetyg på gymnasial nivå och krav på att huvudmän ska väga in arbetsmarknadens behov i planeringen och erbjudandet av gymnasieutbildning. Vad får reformerna för konsekvenser för studie- och yrkesvägledningen och de vi vägleder? Vägledningspodden har intervjuat Mikaela Zelmerlöw, undervisningsråd på Skolverket, för att prata om det stöd som Skolverket erbjuder i övergången med dessa reformer men också om hur vi kan stötta våra elever att göra välunderbyggda val i förhållande till arbetsmarknadens förutsättningar. Vi pratar även om Skolverkets nya självskattningsverktyg för vägledningen och Mikaela bjuder på en framtidsspaning om vart vägledningen är på väg.

Du kan läsa mer om det som Mikaela tar upp i podden genom att klicka på länkarna nedan:

Planering och dimensionering av utbildning:

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/forandringar-inom-skolomradet/regional-planering-och-dimensionering-av-gymnasial-utbildning

Gy25 - Ämnesbetyg på gymnasial nivå:

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/forandringar-inom-skolomradet/gy25----amnesbetyg-pa-gymnasial-niva

Självskattning av studie- och yrkesvägledningen:

https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/sjalvskatta-er-studie--och-yrkesvagledning

Kontaktuppgifter till Mikaela Zelemrlööw: Mikaela.Zelmerloow@skolverket.se

Har du frågor, reaktioner eller funderingar på programmet och det vi pratar om?! Vi vill gärna höra från dig! Maila oss på vagledningspodden@gmail.com 

Produktion och klippning: Aino Collmar och Annika Davén

Musik: Aksel & Aino

Vägledningspodden görs på uppdrag av Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet.

Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Podden och tillhörande omslagsbild på den här sidan tillhör Stockholms universitet. Innehållet i podden är skapat av Stockholms universitet och inte av, eller tillsammans med, Poddtoppen.